Spotkanie Ambasadorów Luksusu: Czym jest luksus dla młodych pokoleń? - Warszawa 16.09.2019
Czy łatwo jest odpowiedzieć na pytanie: czym jest luksus? Dla jednych będą to kosztowne dobra materialne, egzotyczna podróż, wykwintne jedzenie… Dla innych zaś luksus bardzo często oznaczać będzie czas wolny przeznaczony tylko dla siebie, czy nawet kilka godzin snu więcej. Jak widać, znaczenie tego słowa mocno zmieniło się na przestrzeni lat. Zacznijmy więc od początku.
Pamiętacie jeszcze serial „Dynastia” emitowany w Polsce w latach 90.? Można powiedzieć, iż główni bohaterzy, rodzinna Carringtonów, ociekali luksusem – wystawne przyjęcia, wspaniałe stroje… po prostu piękne życie bogatych ludzi. Luksus był z tym kojarzony jeszcze do niedawna, kiedy jego konsumenci już na pierwszy rzut oka byli identyfikowani ze stylem życia, jaki prowadzą.
Wszystko zmieniło się z nadejściem Millenialsów oraz Pokolenia Z. Badania pokazują, iż młodzi ludzie (często jeszcze w wieku nastoletnim) bogacą się w bardzo szybkim tempie, mają pomysł na siebie i własny biznes. Jednak swoich potrzeb nie kierują ku pięknym rzeczom, czy wypoczynkowi w najlepszych hotelach, w których elegancki kelner podaje szampana nad basenem. Czego w takim razie rzeczywiście pragną?
Po pierwsze: emocje
Luksus nie będzie miał najmniejszej wartości, jeśli nie będą szły za nim emocje. Ważne są doświadczenia i wyjątkowe przeżycia. Spędzenie kilku dni w klimatycznie zaaranżowanym miejscu, w którym można usiąść na kanapie wykonanej z naturalnych materiałów, mając przed sobą rozciągający się kanion, a dostępu do Internetu totalnie brak? Witamy w świecie luksusu według Millenialsów!
Po drugie: idea
Na szczęście nadejście nowego pokolenia wniosło też bardzo wartościowy trend z punktu widzenia odpowiedzialności społecznej. Spotkaliście się kiedyś z pojęciem „zero waste”? Zgodnie z tym podejściem nie ma mowy o niszczeniu niesprzedanych ubrań przez firmy odzieżowe, a odkupienie używanej torebki Prady nie jest żadnym obciachem, wręcz odwrotnie! Więcej: jeśli kultowe plecaki wspomnianej firmy można wykonać ze starych sieci rybackich, a następnie tym samym plecakiem wymienić się na okulary czy kurtkę, to już naprawdę super. Liczą się ekologiczne materiały i odrobina wytchnienia dla naszego środowiska.
Po trzecie: w stałej komunikacji
Pozostawanie większość czasu „online” przez Millenialsów i Pokolenie Z oraz rozwinięciu się takich funkcji jak „InstaStory” na Instagramie, wnosi powoli pewne zmiany w funkcjonowaniu wielu firm pod względem kreowania i zaspokajania potrzeb konsumenckich. Przedstawicielowi wspomnianego pokolenia nie powiesz już co w tej chwili jest ‘trendy’. Dlaczego? On doskonale to wie, bo sam wspomniane trendy tworzy, nieustannie komunikując dostawcom wszelkich dóbr co i w jaki sposób mają dla niego tworzyć. Millenials nie zachwyci się nową serią samochodów danej firmy, jeżeli nie będzie tam egzemplarza w kolorze fioletowym. Bo jemu się akurat taki marzy. I w jego pojęciu to jest właśnie luksus.